Oznaczenie "3TB"

Wszystko o tym motocyklu.
onlinemaster
Czyścioch
Posty: 5
Rejestracja: 10 lut 2010, 20:36

Oznaczenie "3TB"

Post autor: onlinemaster »

Hej, chciałbym się dowiedzieć czym różni się wersja 3TB od pozostałych XT 600 E ?
Kto smaruje ten jedzie ;-)
Awatar użytkownika
ogur69
Po kostki w błocie
Posty: 298
Rejestracja: 21 sty 2010, 21:40
Lokalizacja: witnica

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: ogur69 »

mój kumpel ma 3tb na kopniaka bez elektryka ja mam ten sam rocznik ale ma symbol 3uw też palony na kopa a żadnych różnic niezauważyłem poza kolorem wogule jakoś małó widać modeli 3uw w porównaniu z 3tb
ludzie dzielą się na czystych i szczęśliwych
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: dzekson »

Temat-rzeka,,,
Model XT600E produkowany od konca roku 1992 do 2003 doczekał się kilku odmian konstrukcyjnych.
Wersja 3TB to lata 1995 do 2000, a od 2000 do 2003 wszedł wariant DJ021
Z tego co sie gdzies doczytałem były jeszcze ine odmiany produkowane na dany rynek, np. na Szwajcarie była wersja z
dozownikiem barometrycznym, a jeszcze na inny z gasboxem rezonansowym.
Generalnie wersje 3TB były najbardziej rozpowszechnione a to dlatego, że były najdłużej pordukowane i sprawdzone, nie wymagały więc kolejnych upgrade.
Uwaga! był wariant 3TB do roku 1994 ale dla modelu XT600E/K. To inny motocykl z wygladu: brak obrotomierza, inna konstrukcja plastików, ramy, zbiornika paliwa... Był jeszcze kopniak z rozrusznikem. Tu była zupełnie inna elekrtyka, nieco inny silnik i gaźnik. Moduł zapłonowy był CDI (a nie TCI) !!!
Osiągi były super - prędkośc max 160km/h ale były wady zawieszenia. Yamaha radykalnie chciała zmienić to odmładzając przy okazji motocykl. (w oznaczeniu E/K to: E-Elektryczny starter, K-Kickstarter)

Późniejsze wresje XT600E to 3TB oraz DJ021 i różniły sie drobiazgami:
- luzy zaworów ssących były nieco inne (lepsze materiały gniazd, mniejsza rozszerzalnośc cieplna w wersji DJ021)
- dysze w gaźniku o innych wymiarach ( w DJ021 postawiono bardziej na ochronę środowiska, moc i prędkośc nieco zmalała)
- inne malowania, dla DJ021 pozostawiono juz tylko dwie kolorystyki (charaktrystyczny mały napis na baku "Yamaha" zamiast dużego logo XT)

Te warianty wprowadzają duzo zamieszania zwłaszcza z częsciami zamiennymi. Katalogi często milczą na temat DJ021. Jednak wiekszość części od 3TB podjedzie do DJ021.
Dla znających język niemiecki podam link do tematu historii XT/TT od początków produkcji:
http://www.rallye-tenere.net/Stammbaum.htm

Jeśli się gdzies pomyliłem to prosze o rzeczowe sprostowanie.

onlinemaster pisze:Hej, chciałbym się dowiedzieć czym różni się wersja 3TB od pozostałych XT 600 E ?
Awatar użytkownika
ogur69
Po kostki w błocie
Posty: 298
Rejestracja: 21 sty 2010, 21:40
Lokalizacja: witnica

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: ogur69 »

w moim 3uw mam dekiel alternatora z przystawką do mocowania rozrusznika otwór na wirnik jest zaślepiony plastikiem gdyż fabrycznie go niebyło czy pod deklem mogą być wszystkie bebechy od przekazania napędu z rozruchajki? przystawka ma troche inny kształt niż w 3tb z rozrusznikiem zaś kumpla 3tb bez rozrusznika niema tej przystawki na deklu
ludzie dzielą się na czystych i szczęśliwych
Mariusz KRK
Lubiący błoto
Posty: 21
Rejestracja: 09 mar 2010, 13:18

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: Mariusz KRK »

Witam
W Austrii jeżdżą modele 3TB o pojemności 499cm3 z mocą 20kW.
Pdr.
sadek
Po kostki w błocie
Posty: 113
Rejestracja: 24 lut 2010, 08:23
Motocykl: TT 600S
Lokalizacja: lks

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: sadek »

bardzo fajne zestawienie poszczególnych modeli xt link oraz dane tech link
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: dzekson »

No pięknie ładnie, ale temat poświecony jest różnicom wersji XT600, a więc pojemność 500ccm nie da się tu nijak
dostawić, mimo że też wariant 3TB. W ten sposób możemy dołączyć i XT350 i dalej dywagowac, a to jest bez sensu,,,

Nie za bardzo kumam Twoje info, że niby co: w Austrii są 499ccm ale czy oryginalnośc dotyczy, że są one tez 3TB czy
może, że mają moc 20kW, a gdzieś indziej np. 25kW?

Wiesz, odmian różniących się detalami było całe multum w zależności od kraju przeznaczenia i jesli wmieszamy w to dodatkowo inne pojemności (=inne motocykle) to stworzymy ksiązkę pt "Historia XT i pochodnych" jednocześnie nie odpowiadając na pytanie żródłowe.
A przede wszystkim,,, zapraszaam do powitalni na początek :)

Mariusz KRK pisze:Witam
W Austrii jeżdżą modele 3TB o pojemności 499cm3 z mocą 20kW.
Pdr.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: dzekson »

Faktycznie fajne zestawienie odmian XT600 z opisem i parametrami. Jednak dotyczą one rynku niemieckiego!!!
Nie do końca nalezy sugerować się danymi z tabeli jeśli moto zostało sprowadzone z innego kraju.
Róznice na pewno mogą (ale nie muszą) dotyczyc rozmiarów dysz gaźnika, wykręcenia śruby ilości mieszanki wolnych obrotów, mocy, osiągów, ustawienia obrotów biegu jałowego,,,
Tabela jest też niekompletna i miejscami niekonsekwentna, niemniej na dobry początek stanowi dobry punkt odniesienia.
sadek pisze:bardzo fajne zestawienie poszczególnych modeli xt link oraz dane tech link
elekrytyk
Lubiący błoto
Posty: 26
Rejestracja: 27 lut 2010, 18:08
Motocykl: Komar 232, HD Dyna 1.6, Yamaha XT600E

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: elekrytyk »

Taka ciekawostka ...
Moj z 2003 roku ma w dowodzie i swiadectwie homologacji wbite 3TB, niestety oznacza to tylko tyle, ze dealer chyba nie wiedzial jak go opisac ;/
Yamaha XT, Kawasaki Versys
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Oznaczenie "3TB"

Post autor: dzekson »

A to normalka, ja miałem kiedyś XT600 gdzie w dowodzie rejestracyjnym na próżno było szukać oznaczen "XT600", za to było "3TB",,, I kiedy go sprzedawałem ci kupujący słabiej zorientowani w tematyce patrząc w taki dowód jakby stawali
się czujniejsi i szukali potwierdzenia w faktach, ze to jednak XT600 :lol:
Ale wynikało to z tego, że moto był sprowadzany a Anglii, potem papiery były tłumaczone, je z kolei przepisywał w stacji
diagnostycznej spec co to nie wiedział co ma w jakie pola do bazy wpisywać. No i potem jakiś urzędnik to wszytko wklepał
w formatkę co generowała dane do dowodu rejestr i wyszło tak, że to "Yamaha 3TB" i koniec :|

A jeszcze większa ciekawostka to, że dowód angielski nie ma czegoś takiego jak data produkcji lecz ma datę pierwszej rejestracji,,, I to własnie te dane potem wpisują urzędy do polskich dowodów rejestr.
Kolega miał taki przypadek: moto w Anglii zarejestrowane pierwszy raz w marcu 2003 i taki rok produkcji wpisany miał pózniej w polskim dowodzie. A w serwisie autoryzowanym Yamahy stwierdzili, że data produkcji jego moto to 2002.
No przy zakupie to lekki zonk, ale gdy sprzedawać to znowu,,, zysk ;)

elekrytyk pisze:Taka ciekawostka ...
Moj z 2003 roku ma w dowodzie i swiadectwie homologacji wbite 3TB, niestety oznacza to tylko tyle, ze dealer chyba nie wiedzial jak go opisac ;/
ODPOWIEDZ