Przerobienie obrotomierza
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 254
- Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
- Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
- Lokalizacja: Rzrszów
Przerobienie obrotomierza
Jako że sezon u mnie zakończony, zabrałem się do dawnego planu zrobienia coś z obrotomierzem.
Główny powód to nie gadżeciarstwo ale chcę w końcu mieć spokojną głowę o tą fatalną linkę napędu.
Wymieniłem już trzy takie bo zamienniki są lichej jakości - pęka pancerz, a oryginał z ASO to wiadomo - cena zwala z nóg,,,
Pomijam już fakt, że lubi się pocić olejem wyjście na linkę (o-ring od ślimaka)
I z tym nigdy nie wiadomo gdzie i kiedy nastąpi większy wyciek,,, a to już może uwalić dalszą jazdę.
To tyle tytułem uzasadnienia
Elektronika to moje hobby więc wybór nie mógł być inny - tylko obrotomierz z elektroniczny ale wskazówkowy
(nie zniósłbym "skaczących" cyfr w tym przypadku)
I chciałem zrobić coś od podstaw, nie jakieś tam adoptowane liczniki, rzeźba i upychanie czegoś z czego innego itp,,,
Założyłem sobie, że cały układ nowego obrotomierza MUSI się zmieścić w istniejącą oryginalną obudowę starego.
Mój wybór to układ CS8190 + air-core guage (tzw. wskaźnik rdzeniowo-powietrzny)
Sygnał obrotów biorę z modułu zapłonowego.
Rezygnuję więc z linki
Pomierzyłem częstotliwości i napięcia z modułu, policzyłem parametry dla układu, wyszło że ma to sens.
Układ złożyłem, na razie wersja testowa - sprawdzone i działa. Teraz zabieram się za zwymiarowanie wszystkiego
pod obudowę i wykonanie ostatecznej wersji na precyzyjnie wykonanych płytkach drukowanych.
Na dniu, może jutro coś się uda zmontować, wtedy załączę jakieś foty co i jak wygląda.
Oryginalny obrotomierz mam już rozebrany i wywalony mechanizm napędu wskazówki, zrobiło się trochę miejsca:
Aha,,, chcę zachować oryginalne kontrolki, ogólnie zrobić tak aby z zewnątrz obrotomierz wyglądał jak fabryczny.
Główny powód to nie gadżeciarstwo ale chcę w końcu mieć spokojną głowę o tą fatalną linkę napędu.
Wymieniłem już trzy takie bo zamienniki są lichej jakości - pęka pancerz, a oryginał z ASO to wiadomo - cena zwala z nóg,,,
Pomijam już fakt, że lubi się pocić olejem wyjście na linkę (o-ring od ślimaka)
I z tym nigdy nie wiadomo gdzie i kiedy nastąpi większy wyciek,,, a to już może uwalić dalszą jazdę.
To tyle tytułem uzasadnienia
Elektronika to moje hobby więc wybór nie mógł być inny - tylko obrotomierz z elektroniczny ale wskazówkowy
(nie zniósłbym "skaczących" cyfr w tym przypadku)
I chciałem zrobić coś od podstaw, nie jakieś tam adoptowane liczniki, rzeźba i upychanie czegoś z czego innego itp,,,
Założyłem sobie, że cały układ nowego obrotomierza MUSI się zmieścić w istniejącą oryginalną obudowę starego.
Mój wybór to układ CS8190 + air-core guage (tzw. wskaźnik rdzeniowo-powietrzny)
Sygnał obrotów biorę z modułu zapłonowego.
Rezygnuję więc z linki
Pomierzyłem częstotliwości i napięcia z modułu, policzyłem parametry dla układu, wyszło że ma to sens.
Układ złożyłem, na razie wersja testowa - sprawdzone i działa. Teraz zabieram się za zwymiarowanie wszystkiego
pod obudowę i wykonanie ostatecznej wersji na precyzyjnie wykonanych płytkach drukowanych.
Na dniu, może jutro coś się uda zmontować, wtedy załączę jakieś foty co i jak wygląda.
Oryginalny obrotomierz mam już rozebrany i wywalony mechanizm napędu wskazówki, zrobiło się trochę miejsca:
Aha,,, chcę zachować oryginalne kontrolki, ogólnie zrobić tak aby z zewnątrz obrotomierz wyglądał jak fabryczny.
- mlody
- Po kostki w błocie
- Posty: 351
- Rejestracja: 10 paź 2013, 11:13
- Motocykl: XT600K 3TB '91
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Przerobienie obrotomierza
Dobry pomysł. Czekam na dalsze efekty i opis co i jak robisz. Przydałby mi się obrotomierz w 3TB, a nie chcę montować napędu w głowicy na linkę.
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 254
- Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
- Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
- Lokalizacja: Rzrszów
Re: Przerobienie obrotomierza
Udało mi się dzisiaj wykonać płytki, montaż elementów i wypozycjonowanie wskaźnika.
Z tym ostatnim trochę było zabawy, tu każde pół mm decydowało o tym czy wskazówka znajdzie
się dokładnie w miejscu jak oryginał. Po kombinacjach sukces!
Przymierzyłem wstępnie tarczę i okazuje się, że są problemy z jej umocowaniem.
Chciałem wykorzystać oryginalne dwa otwory w niej nie wiercąc dodatkowych.
Muszę zrobić jakiś wspornik, który jakoś przykręcę stabilnie do całości, a na nim osadzę tarczę.
Na razie pomysłu mi jednak brak,,,
Z tym ostatnim trochę było zabawy, tu każde pół mm decydowało o tym czy wskazówka znajdzie
się dokładnie w miejscu jak oryginał. Po kombinacjach sukces!
Przymierzyłem wstępnie tarczę i okazuje się, że są problemy z jej umocowaniem.
Chciałem wykorzystać oryginalne dwa otwory w niej nie wiercąc dodatkowych.
Muszę zrobić jakiś wspornik, który jakoś przykręcę stabilnie do całości, a na nim osadzę tarczę.
Na razie pomysłu mi jednak brak,,,
- Magic
- Po kostki w błocie
- Posty: 496
- Rejestracja: 24 sty 2011, 13:24
- Motocykl: XT 600 E 1998
- Lokalizacja: Poznań/Turek
Re: Przerobienie obrotomierza
Ładnie, estetycznie zrobione.
Rozumiem że sygnał sterujący bierzesz z cewki zapłonowej, czy znalazłeś jakiś wyprowadzenie z modułu tzw "Tach Rev Signal" ?
Wykonane przeze mnie pomiary na 3TB 1998 r:
Sygnał na cewce zapłonowej to +12V odpowiednio zwierane do masy, ostatecznie sygnał prostokątny o żądanej częstotliwości.
20Hz czyli 20 obrotów na sekunde / 1200 obrotow na minute:
Rozumiem że sygnał sterujący bierzesz z cewki zapłonowej, czy znalazłeś jakiś wyprowadzenie z modułu tzw "Tach Rev Signal" ?
Wykonane przeze mnie pomiary na 3TB 1998 r:
Sygnał na cewce zapłonowej to +12V odpowiednio zwierane do masy, ostatecznie sygnał prostokątny o żądanej częstotliwości.
20Hz czyli 20 obrotów na sekunde / 1200 obrotow na minute:
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 254
- Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
- Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
- Lokalizacja: Rzrszów
Re: Przerobienie obrotomierza
Dzięki Magic za uznanieMagic pisze:Ładnie, estetycznie zrobione.
Rozumiem że sygnał sterujący bierzesz z cewki zapłonowej, czy znalazłeś jakiś wyprowadzenie z modułu tzw "Tach Rev Signal" ?
Tak, sygnał biorę z wyjścia modułu do cewki wysokiego napęcia. Nie trzeba innego źródła ponieważ układ CS8190
jest zaprojektowany do bezpośredniej współpracy z sygnałem zapłonu.
Moje pomiary oscyloskopowe dla około 1400 obr/min:
W końcu zrobiłem mocowanie tarczy. Została ona przykręcona do dodatkowej płytki drukowanej, na której umieściłem kilka diod SMD LED.
Podświetlają one cyfry tarczy, a także wskazówkę na kolor czerwony. Zasilanie z gniazda usuniętej żarówki podświetlającej 5W; dorobiona w tym celu
specjalna wtyczka aby pasowała do oryginalnego gniazda.
Oto kilka fotek jak to wygląda:
- Pawlo
- Moderator
- Posty: 2501
- Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
- Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290 - Lokalizacja: Wrocław
Re: Przerobienie obrotomierza
Wow, mega profesjonalnie Nie chciałeś zrezygnować z tej złączki w stylu W5W? Zazwyczaj średnio to siedzi w oryginalnych gniazdach żarówek.
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 254
- Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
- Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
- Lokalizacja: Rzrszów
Re: Przerobienie obrotomierza
Nie myślałem nad taką zmianą bo wg mnie oryginalne są ok. Gumowa oprawa, spasowanie na wsisk gwarantują solidne osadzenie w obrotomierzu.Pawlo pisze:[...]Nie chciałeś zrezygnować z tej złączki w stylu W5W? Zazwyczaj średnio to siedzi w oryginalnych gniazdach żarówek.
Nieraz muszę użyć siły aby wyciągnąć te wtyki. Poza tym - ma być jak w oryginale. Zostaje więc W5W.
Projekt ukończony, pozostaje zamontować go w XT.
Tak wygląda na stole z zasilaniem podświetlenia i układu
(na wejściu testowy sygnał 50 Hz = 3000 obr/min):
Koszty szacunkowe
- CS8190: 15 zł
- Air-core guage: 20 zł (z zegarów Fiata Siena/Palio)
- pozostała elektronika: około 30 zł
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 226
- Rejestracja: 18 paź 2013, 08:36
- Motocykl: XT 43f
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Re: Przerobienie obrotomierza
Szacun !!!!
- Pawlo
- Moderator
- Posty: 2501
- Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
- Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290 - Lokalizacja: Wrocław
Re: Przerobienie obrotomierza
No to teraz tylko rozpocząć produkcję i sprzedawać na forum Prototyp wyszedł świetnie, daj filmik jak to pracuje na moto, bo jestem ciekaw czy drgania nie wpłyną na pracę. U mnie we wskaźniku temp. oleju (też air core) wskazówka dopiero po odpuszczeniu gazu się uspokaja
-
- Po kostki w błocie
- Posty: 226
- Rejestracja: 18 paź 2013, 08:36
- Motocykl: XT 43f
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Re: Przerobienie obrotomierza
Napewno znalazłby sie niejeden chętnyPawlo pisze:No to teraz tylko rozpocząć produkcję i sprzedawać na forum