Bardziej do tej bzdurnej teorii piję...Gacek pisze: gumis - tylko nie pisz ze sie przy ....am ale luzy to w dolnym punkcie się ustawia
regulacja zaworow ttr600
- -gumis-
- Po kostki w błocie
- Posty: 136
- Rejestracja: 09 lis 2011, 16:21
- Motocykl: YZ 250 F 2006r Alurama
Re: regulacja zaworow ttr600
GAS GAS EC 300
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: regulacja zaworow ttr600
Wybacz kolego kolejny raz ścinka wyszła a nie o to chodzi
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: regulacja zaworow ttr600
Kto kol-wiek ustawiał zawory w xt (chyba ze w TTR cóś takiego nie występuje )powinien mieć świadomość ze w jednej pozycji GMP tłoka zawory powinny być delikatnie uchylone oby dwa. Ssący otwiera się przed zamknięciem wydechowego Przed górnym GMP wydechu .
W 4 t ten manewr jest wykorzystany do częściowego wychłodzenia wydechowego gniazda i zaworu , występuje podobne zjawisko jak w 2 t podciśnienie z kanału wydechowego zaciąga i cofa część napływającej świeżej mieszanki w wyniku powrotnego ciśnienia wywołanego miedzy innymi przez budowę kolektora w głowicy .
Dla niedowiarków - łatwo sprawdzić np przy sprawdzaniu szczelności zaworów i uszczelniaczy wypełniając odmierzoną ilością nafty kolektor wydechowy pod zawężenie przy wylocie (nie mylić z kolektorem rurą ).
Wnioski powinny nasunąć się same .
W 4 t ten manewr jest wykorzystany do częściowego wychłodzenia wydechowego gniazda i zaworu , występuje podobne zjawisko jak w 2 t podciśnienie z kanału wydechowego zaciąga i cofa część napływającej świeżej mieszanki w wyniku powrotnego ciśnienia wywołanego miedzy innymi przez budowę kolektora w głowicy .
Dla niedowiarków - łatwo sprawdzić np przy sprawdzaniu szczelności zaworów i uszczelniaczy wypełniając odmierzoną ilością nafty kolektor wydechowy pod zawężenie przy wylocie (nie mylić z kolektorem rurą ).
Wnioski powinny nasunąć się same .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
- dzunger
- Lubiący błoto
- Posty: 75
- Rejestracja: 05 sty 2011, 12:03
Re: regulacja zaworow ttr600
1 prosba jeszcze do zamkniecia tematu. moglby ktos to lopatologicznie w skrocie opisac
bo troche sie pogubiłem juz.
wg mnie to jest tak:
najpierw odkrecam 2 dekielki na pokrywie magneta i ustawiam wał w pozycji "t/h"
nastepnie odkrecam dekielki zaworow wydechowych i ssacych.
kolejną rzeczą, ktora sprawdzam jest ustawienie tłoka w gornym położeniu i upewniam się śrubokrętem(włożonym w miejsce siecy) czy faktycznie jest w gornym położeniu
po przygotowaniu ww czynnosci przechodze do kontroli luzów zaworowych.
jeżeli sie myle to prosze zeby ktos mnie poprawił
z gory dzieki za pomoc
bo troche sie pogubiłem juz.
wg mnie to jest tak:
najpierw odkrecam 2 dekielki na pokrywie magneta i ustawiam wał w pozycji "t/h"
nastepnie odkrecam dekielki zaworow wydechowych i ssacych.
kolejną rzeczą, ktora sprawdzam jest ustawienie tłoka w gornym położeniu i upewniam się śrubokrętem(włożonym w miejsce siecy) czy faktycznie jest w gornym położeniu
po przygotowaniu ww czynnosci przechodze do kontroli luzów zaworowych.
jeżeli sie myle to prosze zeby ktos mnie poprawił
z gory dzieki za pomoc
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: regulacja zaworow ttr600
Górne położenie tłoka prawidłowe wskazuje punkt na kole magnesowym (chyba ze klin jest uwalony) wykręcanie świecy ma dla mnie sens tylko aby nie walczyć z kompresją .
Musisz po prostu ustawić wałek rozrządu w odpowiedniej pozycji .Jak lukniesz przez otwór ssących powinieneś zauważyć ze krzywki wałka współpracujące z dźwigniami swoimi punktami szczytowymi są zwrócone ku głowicy w tym momencie odszukujesz punkt na kole magnesowym i w tej pozycji regulujesz luz miedzy dźwigniami a zaworami .
Dla pewności obracasz wał 720 stopni i ponownie sprawdzasz .
Musisz po prostu ustawić wałek rozrządu w odpowiedniej pozycji .Jak lukniesz przez otwór ssących powinieneś zauważyć ze krzywki wałka współpracujące z dźwigniami swoimi punktami szczytowymi są zwrócone ku głowicy w tym momencie odszukujesz punkt na kole magnesowym i w tej pozycji regulujesz luz miedzy dźwigniami a zaworami .
Dla pewności obracasz wał 720 stopni i ponownie sprawdzasz .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
- dzunger
- Lubiący błoto
- Posty: 75
- Rejestracja: 05 sty 2011, 12:03
Re: regulacja zaworow ttr600
"krzywki wałka współpracujące z dźwigniami swoimi punktami szczytowymi są zwrócone ku głowicy"
czyli krzywki wałka zwrócone w dół, dobrze mysle tak ?
czyli krzywki wałka zwrócone w dół, dobrze mysle tak ?
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: regulacja zaworow ttr600
Jezeli motocykl znajduje sie w naturalnej pozycji to jak najbardziej .
Jeżeli wszystko już ustawisz sobie dla ciekawości możesz sobie w prosty sposób przy okazji takiej regulacji odnotować zmierzyć katy otwierania poszczególnych faz pracy zaworów dla swojego silnika oczywiście o ile przejawiasz hobbystyczna żyłkę do takich informacji .
Jeżeli wszystko już ustawisz sobie dla ciekawości możesz sobie w prosty sposób przy okazji takiej regulacji odnotować zmierzyć katy otwierania poszczególnych faz pracy zaworów dla swojego silnika oczywiście o ile przejawiasz hobbystyczna żyłkę do takich informacji .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
- dzunger
- Lubiący błoto
- Posty: 75
- Rejestracja: 05 sty 2011, 12:03
Re: regulacja zaworow ttr600
gacek bez fanatyzmu
wiem juz jak wyregulowac zawory i to w zupełnośco mi wytarczy. dzieki za pomoc
wiem juz jak wyregulowac zawory i to w zupełnośco mi wytarczy. dzieki za pomoc
-
- Czyścioch
- Posty: 5
- Rejestracja: 08 sty 2012, 13:37
- Motocykl: Yamaha TT600R
Re: regulacja zaworow ttr600
W (TTR) TT 600R 2001r najprościej ustawić luzy zaworowe zabierając się do tego w takiej kolejności:
Oczyścić silnik i elementy sąsiadujące z błota aby podczas pracy nic nie dostało się do silnika.
Odkręcić:
1.świecę - będzie łatwiej obracać wałem korbowym (najpierw oczyścić sprężonym powietrzem okolice świecy aby po jej odkręceniu nic nie dostało się do cylindra)
2.pokrywy zaworów wydechowych (2 z przodu silnika - wyglądają jak śruby chyba 17)
3.pokrywę zaworów ssących od strony gaźnika (2ximbus) - zwrócić uwagę przy zakładaniu strzałką do góry
4.plastikową zaślepkę na wale korbowym (duża) oraz tuż nad nią małą śrubkę na śrubokręt płaski - dzięki temu będziemy mieli wgląd do skrzyni korbowej
Nałożyć klucz 19 na wał i kręcąc odwrotnie do ruchu wskazówek zegara (w lewo) wypatrywać znaku na kole zamachowym (w skrzyni korbowej - w miejscu gdzie była ta mała śrubka na płaski śrubokręt;)) W pierwszej kolejności pojawi się znak "H" który używa się do ustawiania zapłonu a zaraz po nim pokaże się znaczek "T" ale w rzeczywistości to jest kreska i wygląda tak jak "I". Patrząc na to logicznie wszystko się zgadza- najpierw minimalnie przed GMP (górnym martwym położeniem) tłoka w suwie pracy następuje zapłon (znak "H") i dopiero później kiedy jest w 100% GMP pojawia się znak "T"( I ). Znak ten (na kole zamachowym) musi być ustawiony równo ze znakiem odniesienia na skrzyni korbowej (wcięcie od góry w miejscu w którym została wykręcona wspomniana wcześniej śrubka). ALE UWAGA!! Sytuacja taka ma miejsce dwukrotnie podczas jednego cyklu pracy silnika, bo wał podczas jednego cyklu obraca się dwa razy. Jeden raz znaki się pokrywają w GMP ale pomiędzy suwem wydechu a suwem ssania mieszanki. Drugi raz pokrywają się też w GMP ale pomiędzy suwem sprężania a suwem pracy - I WŁAŚNIE TAKA SYTUACJA NAS INTERESUJE - kiedy dźwignie popychaczy nie wywierają nacisku na zawory wydechowe ani ssące. Można łatwo to sprawdzić kręcąc wałem w lewo i obserwując zawory: wydech - tłok idzie do góry (nacisk dźwigni na zawory wydechowe) tłok w GMP (znaki się pokrywają pierwszy raz) tłok wędruje na dół (wcześniej jednak zawory wydechowe zamykają się a dźwignie popychaczy tym razem otwierają zawory ssące) tłok w DMP (dolny martwy punkt) zawory ssące się zamykają i tłok idzie do góry - sprężanie (wszystkie zawory zamknięte (dźwignie nie poruszają się i mają wyczuwalny delikatny luz), tłok w GMP drugi raz znaki się pokrywają I TO JEST TA POZYCJA W KTÓREJ NALEŻY USTAWIĆ WAŁ KORBOWY dla ustawienia luzów zaworowych (po GMP tłok wędruje w dół następuje suw pracy i cykl się powtaża;D)
Kiedy wał jest tak ustawiony należy ustawić luz zaworowy:
ssące 0.05 - 0.10mm
wydechowe 0.12 - 0.17mm
MOŻE SIĘ KOMUŚ PRZYDA:)
I teraz moje pytanie:
JAK NAJLEPIEJ USTAWIĆ ZAWORY PRZY GÓRNEJ GRANICY ZAKRESU PODANEGO CZY DOLNEJ CZY MOŻE NA ŚRODKU?
OBECNIE MAM TAK:
Ssące 0.12 i 0.10 czyli górna granica w jednym przypadku przekroczona..
Wydechowe 0.12 i 0.13 czyli blisko dolnej granicy
1)Czy warto to zmieniać i jak najlepiej je ustawić?
2) Czy luz zaworowy w miarę eksploatacji powiększa się czy zdarza się też tak że z jakiś powodów może zmaleć? I czy różni się to w zależności od tego czy są to zawory wydechowe czy ssące nie chodzi mi tutaj o rozciągliwość materiałów podczas pracy przy temperaturze tylko o zależność między długoterminową eksploatacją a zmianami luzów zaworowych..??
Z góry dzięki za pomoc!
Oczyścić silnik i elementy sąsiadujące z błota aby podczas pracy nic nie dostało się do silnika.
Odkręcić:
1.świecę - będzie łatwiej obracać wałem korbowym (najpierw oczyścić sprężonym powietrzem okolice świecy aby po jej odkręceniu nic nie dostało się do cylindra)
2.pokrywy zaworów wydechowych (2 z przodu silnika - wyglądają jak śruby chyba 17)
3.pokrywę zaworów ssących od strony gaźnika (2ximbus) - zwrócić uwagę przy zakładaniu strzałką do góry
4.plastikową zaślepkę na wale korbowym (duża) oraz tuż nad nią małą śrubkę na śrubokręt płaski - dzięki temu będziemy mieli wgląd do skrzyni korbowej
Nałożyć klucz 19 na wał i kręcąc odwrotnie do ruchu wskazówek zegara (w lewo) wypatrywać znaku na kole zamachowym (w skrzyni korbowej - w miejscu gdzie była ta mała śrubka na płaski śrubokręt;)) W pierwszej kolejności pojawi się znak "H" który używa się do ustawiania zapłonu a zaraz po nim pokaże się znaczek "T" ale w rzeczywistości to jest kreska i wygląda tak jak "I". Patrząc na to logicznie wszystko się zgadza- najpierw minimalnie przed GMP (górnym martwym położeniem) tłoka w suwie pracy następuje zapłon (znak "H") i dopiero później kiedy jest w 100% GMP pojawia się znak "T"( I ). Znak ten (na kole zamachowym) musi być ustawiony równo ze znakiem odniesienia na skrzyni korbowej (wcięcie od góry w miejscu w którym została wykręcona wspomniana wcześniej śrubka). ALE UWAGA!! Sytuacja taka ma miejsce dwukrotnie podczas jednego cyklu pracy silnika, bo wał podczas jednego cyklu obraca się dwa razy. Jeden raz znaki się pokrywają w GMP ale pomiędzy suwem wydechu a suwem ssania mieszanki. Drugi raz pokrywają się też w GMP ale pomiędzy suwem sprężania a suwem pracy - I WŁAŚNIE TAKA SYTUACJA NAS INTERESUJE - kiedy dźwignie popychaczy nie wywierają nacisku na zawory wydechowe ani ssące. Można łatwo to sprawdzić kręcąc wałem w lewo i obserwując zawory: wydech - tłok idzie do góry (nacisk dźwigni na zawory wydechowe) tłok w GMP (znaki się pokrywają pierwszy raz) tłok wędruje na dół (wcześniej jednak zawory wydechowe zamykają się a dźwignie popychaczy tym razem otwierają zawory ssące) tłok w DMP (dolny martwy punkt) zawory ssące się zamykają i tłok idzie do góry - sprężanie (wszystkie zawory zamknięte (dźwignie nie poruszają się i mają wyczuwalny delikatny luz), tłok w GMP drugi raz znaki się pokrywają I TO JEST TA POZYCJA W KTÓREJ NALEŻY USTAWIĆ WAŁ KORBOWY dla ustawienia luzów zaworowych (po GMP tłok wędruje w dół następuje suw pracy i cykl się powtaża;D)
Kiedy wał jest tak ustawiony należy ustawić luz zaworowy:
ssące 0.05 - 0.10mm
wydechowe 0.12 - 0.17mm
MOŻE SIĘ KOMUŚ PRZYDA:)
I teraz moje pytanie:
JAK NAJLEPIEJ USTAWIĆ ZAWORY PRZY GÓRNEJ GRANICY ZAKRESU PODANEGO CZY DOLNEJ CZY MOŻE NA ŚRODKU?
OBECNIE MAM TAK:
Ssące 0.12 i 0.10 czyli górna granica w jednym przypadku przekroczona..
Wydechowe 0.12 i 0.13 czyli blisko dolnej granicy
1)Czy warto to zmieniać i jak najlepiej je ustawić?
2) Czy luz zaworowy w miarę eksploatacji powiększa się czy zdarza się też tak że z jakiś powodów może zmaleć? I czy różni się to w zależności od tego czy są to zawory wydechowe czy ssące nie chodzi mi tutaj o rozciągliwość materiałów podczas pracy przy temperaturze tylko o zależność między długoterminową eksploatacją a zmianami luzów zaworowych..??
Z góry dzięki za pomoc!
- Pawlo
- Moderator
- Posty: 2499
- Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
- Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290 - Lokalizacja: Wrocław
Re: regulacja zaworow ttr600
Gacek, o to się rozchodziło, prawda?
RiderTT600R, możesz przestawić, ale tragedii nie ma. Luzy zazwyczaj się powiększają, ale mogą się też zmniejszać przez wypalanie gniazd zaworowych, różnie to bywa. Wydechowe bym zmienił, bo one jednak bardziej się nagrzewają. Ustaw w okolice tych wartości, jak będzie mała odchyłka to nic się nie stanie, najlepiej po prostu często sprawdzać i wtedy jest spokójriderTT600R pisze:Sytuacja taka ma miejsce dwukrotnie podczas jednego cyklu pracy silnika, bo wał podczas jednego cyklu obraca się dwa razy. Jeden raz znaki się pokrywają w GMP ale pomiędzy suwem wydechu a suwem ssania mieszanki. Drugi raz pokrywają się też w GMP ale pomiędzy suwem sprężania a suwem pracy - I WŁAŚNIE TAKA SYTUACJA NAS INTERESUJE - kiedy dźwignie popychaczy nie wywierają nacisku na zawory wydechowe ani ssące.