Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
Awatar użytkownika
Tygrys
Po kostki w błocie
Posty: 468
Rejestracja: 07 cze 2017, 13:49
Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: Tygrys »

Swoją drogą kol Trawel zamiast wyważać otwarte drzwi wysłalbym silnik do ArturaS ma sprawdzone warsztaty i dostęp do czesci.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2496
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: Pawlo »

ArturS pisze: 28 sty 2022, 09:16 Silnik i układ zasilania w TTR jest jedyny w swoim rodzaju, to mix części z XT/TT z lat 1984-1995 z układem zasilania na prąd stały, ale bez akumulatora, co jest poronionym pomysłem i źródłem setek rozwalonych karterów w tych modelach.
Artur, to uszkodzenie na powyższych zdjęciach to częsty przypadek? To, że pękały z przodu po zerwaniu klina i zderzeniu wałka balansowego to wiem, ale pękniętego tyłu to na forum jeszcze nie widziałem. Rozumiem, że to w trakcie odpalania idzie cofka na kopkę?
Obrazek
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: ArturS »

Tak, to się dzieje, gdy kopniak konkretnie odda. W 2KF, 43F i wszystkim starszym nawet jak odda, to się wiele nie dzieje, choć jeden niedawny przypadek był, że ktoś ma teraz śruby w nodze... W każdym razie, na stole miałem już kilkanaście silników z TTR tylko dlatego, że oddał i rozwalił to i owo. Pęknięcie karteru wychodzi z reguły dopiero po ściągnięciu dekla. A ściąga się dlatego, że często wyłamuje tylko blokadę mechanizmu i kopniak zaczyna się opierać o dekiel kalecząc go - ściągamy sprawdzić co tam się zadziało i bywa różnie. Czasami tylko blaszka do wymiany, czasami wyłamane są 1-2 zęby w zębatce pośredniej (tej między mechanizmem a koszem sprzęgła), raz trafił mi się dodatkowo uszkodzony kosz sprzęgła. Najgorsze dwa silniki to totalny śmietnik - bo oderwał się cały kawałek karteru z blokadą i śrubkami, klient dalej jeździł, bo kopać się dało, ale ten kawałek poszedł w skrzynię, zmieliło go i opiłki załatwiły korbę i wałek z głowicą. Pęknięcie karteru to jakieś 70-80% przypadków, czasami tyko kreska idąca od gniazda łożyska skrzyni, czasami pęknięcie widoczne jest też na zewnątrz.
Travel2345
Czyścioch
Posty: 6
Rejestracja: 24 sty 2022, 23:06
Motocykl: Ttr600

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: Travel2345 »

Ok mam mniej więcej pogląd na sytuację, ale rozkminiłem że zmienię sam wałek zdawczy i ttr przerobię na rozrusznik elektryczny problem pękania karterow zniknie dobrze rozumuje ?? Dekiel zewnętrzne już przerobiłem pod zasilanie tylko zostaję teraz kwestią elektryki przerobienia zbiornik na olej bo kupić oryginalny to czarna magia, małe pytanie czy przełożenia muszę wrzucić z ttr ??
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: ArturS »

Akumulator likwiduje problem z pękaniem.
Co do rozrusznika, to musisz wrzucić również wał z 3TB. Dekiel z 3TB do TTR pasuje 1:1, a w lewym karterze wystarczy odkręcić zaślepkę żeby się wpiąć wężem z olejem.
Awatar użytkownika
stożunio
Po kostki w błocie
Posty: 138
Rejestracja: 29 paź 2019, 06:01
Motocykl: TT600R 2001r.
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: stożunio »

ArturS pisze: 13 lut 2022, 09:21 Akumulator likwiduje problem z pękaniem.
Co do rozrusznika, to musisz wrzucić również wał z 3TB. Dekiel z 3TB do TTR pasuje 1:1, a w lewym karterze wystarczy odkręcić zaślepkę żeby się wpiąć wężem z olejem.
Jest gdzieś tutorial jak ogarnąć ten akumulator? Schemat podłączenia, miejsce montażu, jaki akuś itp.
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: ArturS »

Akuś - najtańszy i najmniejszy litowo-jonowy (czy coś takiego), co nic nie waży. Schematu nie potrzeba - wypinasz kondensator i w jego miejsce dajesz przewody od akumulatora.
qpa
Po ośki w błocie
Posty: 888
Rejestracja: 12 lis 2010, 18:31

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: qpa »

Jak coś to służę pomocą, akcja łatwiejsza niż się wydaje :)

http://forum.yamahaxt.pl/viewtopic.php?t=6813
Awatar użytkownika
Tygrys
Po kostki w błocie
Posty: 468
Rejestracja: 07 cze 2017, 13:49
Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: Tygrys »

I drugą przyczyną odbijania to ten po..bany automatyczny odprężnik nie da się przewentylowac po glebie czy zalaniu trzeba zrobić na ręczny ( np klamka z roweru linka-ja mam w xr dźwignie simano z przerzutek) i problemy z oddawaniem znikną.
Awatar użytkownika
stożunio
Po kostki w błocie
Posty: 138
Rejestracja: 29 paź 2019, 06:01
Motocykl: TT600R 2001r.
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie

Re: Wymiana silnika różnice pomiędzy 1VJ a 3TB

Post autor: stożunio »

Tygrys pisze: 16 lut 2022, 05:00 I drugą przyczyną odbijania to ten po..bany automatyczny odprężnik nie da się przewentylowac po glebie czy zalaniu trzeba zrobić na ręczny ( np klamka z roweru linka-ja mam w xr dźwignie simano z przerzutek) i problemy z oddawaniem znikną.
Podpisuję się rencami i nogami. Też nie umiałem się dogadać z auto-deko. Po zainstalowaniu ręcznego deko ze zwykłej linki i klamki rowerowej odpalanie po zalaniu i ustawianie tłoka stało się dużo łatwiejsze. Tak czy inaczej spróbuję przetestować opcję z akumulatorem zamiast kondensatora, zawsze może być jeszcze lepiej.

Obrazek
Obrazek
ODPOWIEDZ