1VJ by Edi
- Edi
- Lubiący błoto
- Posty: 35
- Rejestracja: 11 maja 2015, 11:13
- Motocykl: Yamaha XT 600 Tenere
1VJ by Edi
Cześć!
Przyszedł czas aby podsumować prace ostatnich lat nad moją Tenerką. W czasach swojej świetności właścicielem był Terenowiec (viewtopic.php?f=25&t=2118). Potem ktoś ją równo wyciuchał i trafiła do mnie
Motocykl kupiłem z zamysłem: pierwsze ciężkie enduro za małe pieniądze - jak się nie spodoba, to rzucę w krzaki i zapomnę. Nie rzuciłem. Nie zapomniałem. Koncepcja uległa zmianie w projekt odrestaurowania motocykla a przy okazji doskonalenia wiedzy na temat mechaniki motocyklowej.
W zasadzie w motocyklu zostało zrobione już wszystko poza tylnym wahaczem (plan na ten sezon).
W 2017 zaczęło się od kapitalki silnika, wypatroszenia instalacji elektrycznej i poskładania jej od nowa oraz przewinięcia cewek statora (moto gubiło iskrę) oraz nowych gum. Można było jechać w teren
W terenie okazało się jednak, że motocykl jest za ciężki na dzikie szaleństwa. Bardziej nadaje się do turystyki po polnych drogach i łąkach.
2018 rok poświęciłem na przywracanie mu dawnego blasku. Wizualnie: obiłem kanapę, wypolerowałem plastiki. Technicznie: pełna regeneracja zacisku z przodu + stalowy oplot (znacznie poprawiło hamowanie), lakierowanie lag, wymiana uszczelniaczy i oleju, nowe czerwone gumy,wymienione łożyska w obu kołach, nowy akumulator. Motocykl znowu zaczął przypominać Tenerkę..
W 2019 dalsze szlify: lakierownie baku, zestaw naklejek. Technicznie: nowy zestaw napędowy, linki.
W 2020 roku do tej pory: wymiana łożyska główki ramy, oryginalne lusterka, kupione i odrestaurowane handbary i osłona tarczy hamulcowej. Została jeszcze wymiana tłumika i kolektora dolotowego, centrowanie kół, serwis tylnego wahacza.
Poniżej dzielę się swoimi przemyśleniami pracy nad tym motocyklem:
1. Bieżące forum - niesamowita kopalnia wiedzy i fajni, pomocni ludzie.
2. Kupowanie części:
- sklep riderparts - http://yamaha-xt600.riderparts.pl/ - ma większość rzeczy, które są potrzebne w dobrych cenach. Wiele razy kupowałem i szczerze mogę polecić.
- plastiki są najtrudniejsze - tutaj niestety tylko Ebay i raczej francuski :/ Alternatywnie są zamienniki (około 1200 zł komplet bez baku, ale to już nie to samo co oryginał )
- numery i ceny oryginalnych części - https://yama-sklep.pl/oryginalne-czesci ... t600z-1987 - warto sprawdzić, zanim kupimy gdzie indziej. W zimie zazwyczaj promocja "tyle zniżki ile lat ma Twoja Yamaha". Można kupić oryginalne lusterka w cenie zamienników. Zdarza się też, używane części na OLX są w cenach nowych.
- dokupowanie części od innych modeli /wersji - mając nr części oryginalnej (np. z yama-sklep) warto sprawdzić na https://www.cmsnl.com/ do jakich innych modeli ta sama część pasuje. Polecam założyć konto (darmowe), wtedy znika limit w sekcji "Fits models"
3. Bazy wiedzy (poza tym forum):
- https://www.xt600.de/ - niemiecka strona, klasyk
- https://www.tenere.co.uk/forum/viewforum.php?f=14 - brytyjskie forum, sporo ciekawych informacji
- http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=32760 - dobry wpis o Tenerkach: modelach i działaniu gaźników (http://africatwin.com.pl/showpost.php?p ... stcount=53). Zdecydowanie lepszy niż książka WKŁ "Gaźniki Motocyklowe")
Pozdrawiam!
Przyszedł czas aby podsumować prace ostatnich lat nad moją Tenerką. W czasach swojej świetności właścicielem był Terenowiec (viewtopic.php?f=25&t=2118). Potem ktoś ją równo wyciuchał i trafiła do mnie
Motocykl kupiłem z zamysłem: pierwsze ciężkie enduro za małe pieniądze - jak się nie spodoba, to rzucę w krzaki i zapomnę. Nie rzuciłem. Nie zapomniałem. Koncepcja uległa zmianie w projekt odrestaurowania motocykla a przy okazji doskonalenia wiedzy na temat mechaniki motocyklowej.
W zasadzie w motocyklu zostało zrobione już wszystko poza tylnym wahaczem (plan na ten sezon).
W 2017 zaczęło się od kapitalki silnika, wypatroszenia instalacji elektrycznej i poskładania jej od nowa oraz przewinięcia cewek statora (moto gubiło iskrę) oraz nowych gum. Można było jechać w teren
W terenie okazało się jednak, że motocykl jest za ciężki na dzikie szaleństwa. Bardziej nadaje się do turystyki po polnych drogach i łąkach.
2018 rok poświęciłem na przywracanie mu dawnego blasku. Wizualnie: obiłem kanapę, wypolerowałem plastiki. Technicznie: pełna regeneracja zacisku z przodu + stalowy oplot (znacznie poprawiło hamowanie), lakierowanie lag, wymiana uszczelniaczy i oleju, nowe czerwone gumy,wymienione łożyska w obu kołach, nowy akumulator. Motocykl znowu zaczął przypominać Tenerkę..
W 2019 dalsze szlify: lakierownie baku, zestaw naklejek. Technicznie: nowy zestaw napędowy, linki.
W 2020 roku do tej pory: wymiana łożyska główki ramy, oryginalne lusterka, kupione i odrestaurowane handbary i osłona tarczy hamulcowej. Została jeszcze wymiana tłumika i kolektora dolotowego, centrowanie kół, serwis tylnego wahacza.
Poniżej dzielę się swoimi przemyśleniami pracy nad tym motocyklem:
1. Bieżące forum - niesamowita kopalnia wiedzy i fajni, pomocni ludzie.
2. Kupowanie części:
- sklep riderparts - http://yamaha-xt600.riderparts.pl/ - ma większość rzeczy, które są potrzebne w dobrych cenach. Wiele razy kupowałem i szczerze mogę polecić.
- plastiki są najtrudniejsze - tutaj niestety tylko Ebay i raczej francuski :/ Alternatywnie są zamienniki (około 1200 zł komplet bez baku, ale to już nie to samo co oryginał )
- numery i ceny oryginalnych części - https://yama-sklep.pl/oryginalne-czesci ... t600z-1987 - warto sprawdzić, zanim kupimy gdzie indziej. W zimie zazwyczaj promocja "tyle zniżki ile lat ma Twoja Yamaha". Można kupić oryginalne lusterka w cenie zamienników. Zdarza się też, używane części na OLX są w cenach nowych.
- dokupowanie części od innych modeli /wersji - mając nr części oryginalnej (np. z yama-sklep) warto sprawdzić na https://www.cmsnl.com/ do jakich innych modeli ta sama część pasuje. Polecam założyć konto (darmowe), wtedy znika limit w sekcji "Fits models"
3. Bazy wiedzy (poza tym forum):
- https://www.xt600.de/ - niemiecka strona, klasyk
- https://www.tenere.co.uk/forum/viewforum.php?f=14 - brytyjskie forum, sporo ciekawych informacji
- http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=32760 - dobry wpis o Tenerkach: modelach i działaniu gaźników (http://africatwin.com.pl/showpost.php?p ... stcount=53). Zdecydowanie lepszy niż książka WKŁ "Gaźniki Motocyklowe")
Pozdrawiam!
- Pawlo
- Moderator
- Posty: 2500
- Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
- Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290 - Lokalizacja: Wrocław
Re: 1VJ by Edi
Dobra robota! Trochę w moim stylu, czyli kupić sprzęt z zamysłem orania w terenie, a później dopieścić tak, żeby szkoda było wjeżdżać w teren Mazi, Terenowiecc, łezka się oku kręci?
- stożunio
- Po kostki w błocie
- Posty: 139
- Rejestracja: 29 paź 2019, 06:01
- Motocykl: TT600R 2001r.
- Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Re: 1VJ by Edi
Zjebista Też chciałbym jakieś stare enduro ale potem szkoda by mi było się nim w teren puścić.
- Tygrys
- Po kostki w błocie
- Posty: 469
- Rejestracja: 07 cze 2017, 13:49
- Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600
Re: 1VJ by Edi
Kawał dobrej roboty !
- kurol
- Po kostki w błocie
- Posty: 302
- Rejestracja: 08 kwie 2017, 09:29
- Motocykl: BMW R1150GS Yamaha TTR600 TENERE 700
- Lokalizacja: Krakow
- terenowiecc
- Administrator
- Posty: 1734
- Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
- Motocykl: LC4
- Lokalizacja: LCH
Re: 1VJ by Edi
Hej,
cieszę się, że moto trafiło w Twoje ręce i że doprowadziłeś je do tak pięknego stanu. Bardzo mi się podoba, malowanie prima sort!
Możliwe, że nawet widziałem Ciebie w Lublinie ale nie skojarzyłbym, że to jest ten motocykl. Pomyślałem tylko, że ktoś ma zajebiste 1VJ w oryginalnym malowaniu...
PS. Teraz musisz kupić motocykl do jazdy bo 1VJ szkoda będzie eksploatować...
cieszę się, że moto trafiło w Twoje ręce i że doprowadziłeś je do tak pięknego stanu. Bardzo mi się podoba, malowanie prima sort!
Możliwe, że nawet widziałem Ciebie w Lublinie ale nie skojarzyłbym, że to jest ten motocykl. Pomyślałem tylko, że ktoś ma zajebiste 1VJ w oryginalnym malowaniu...
PS. Teraz musisz kupić motocykl do jazdy bo 1VJ szkoda będzie eksploatować...
- Edi
- Lubiący błoto
- Posty: 35
- Rejestracja: 11 maja 2015, 11:13
- Motocykl: Yamaha XT 600 Tenere
Re: 1VJ by Edi
Dzięki @Terenowiec!
Lubię dłubać przy tym motocyklu. Jak nie będę jeździł to nie będzie przy czym dłubać, więc droga jest tylko jedna
BTW. szukam drugiego motocykla do turystyki szosowej, na razie na ringu stoi Suzuki DL 650 oraz Triumph ST 1050. Totalnie różne motocykle. Za DL przemawia prostota i wytrzymałość, a za ST wygląd oraz zapas mocy. Ciekaw jestem na czym stanie.
Lubię dłubać przy tym motocyklu. Jak nie będę jeździł to nie będzie przy czym dłubać, więc droga jest tylko jedna
BTW. szukam drugiego motocykla do turystyki szosowej, na razie na ringu stoi Suzuki DL 650 oraz Triumph ST 1050. Totalnie różne motocykle. Za DL przemawia prostota i wytrzymałość, a za ST wygląd oraz zapas mocy. Ciekaw jestem na czym stanie.